Korsisaari - Edupoli
suomi

Parempaa palvelua, enemmän myyntiä

Mitä tapahtuu yritykselle, joka ensimmäistä kertaa vie läpi koko henkilöstön yhteisen koulutusohjelman keskittyen erityisesti myyntiin ja asiakaspalveluun? Liikennöintiyritys Korsisaarella se on merkinnyt isoa muutosta sekä asenteissa että toiminnan tasolla. Nyt nämä muutokset näkyvät suoraan myynnin kasvuna.

- Yhteisen koulutuskokonaisuuden ansiosta eri yksiköt ja ammattiryhmät ymmärtävät ja arvostavat toisiaan enemmän. Yhteishenkemme on parantunut selvästi - ja mikä tärkeintä, se näkyy myös asiakkaidemme suuntaan, joilta saamme entistä parempaa palautetta, kertoo Korsisaaren myynti- ja markkinointipäällikkö Marjut Kuosmanen.

Työkaluja myyntiin

Selkeä myynnin piristyminen johtuu osaltaan nykyisestä hyvästä me-hengestä, mutta myös uusista, koulutuksissa saaduista työkaluista.

Edupolin johdolla Korsisaaren henkilöstö perehtyi muun muassa proaktiiviseen myyntityöhön; siihen miten asiakassuhteita tai uusasiakashankintaa hoidetaan tai miten tuotteita ja palveluita hinnoitellaan sesongeittain joustavasti.

Koulutusohjelma päättyi viime vuoden lopussa ja siihen osallistui yrityksen johto, esimiehet, myyntineuvottelijat ja iso osa kuljettajista.

- Tiesimme kyllä, että henkilöstössämme on paljon osaamista ja keskeinen halumme olikin nostaa sitä esille sekä tukea jokaisen omaa osaamista. Siksi koulutusryhmissämme oli aina mukana joku, ”joka ei kuulunut joukkoon” eli esimerkiksi henkilö kyseisen osaston ulkopuolelta. Tämä synnytti loistavaa keskustelua ja uusia, käytännön tekemisen kautta tulevia vinkkejä teorioiden höysteeksi. Ulkopuolinen henkilö osasi myös kyseenalaistaa asioita tuoreella tavalla.

Hyvää huomenta!

Koulutuksissa myyjät ja kuljettajat tutustuivat toistensa töihin ja ymmärrys niistä kasvoi samalla. Enää bussikuljettaja ei ajatellutkaan, että myyjä vain istuu pöytänsä takana ja vastaa asiakkaiden puheluihin. Myyjäkin huomasi, että kuljettajan työ on paljon muutakin kuin vain ratin takana istumista.

- Huomasimme kaikki olevamme toistemme sisäisiä asiakkaita. Sisäinen palvelumme parani ja aloimme keskustella enemmän toistemme kanssa. Tämä näkyi niinkin konkreettisena kuin siinä, että aloimme entistä aktiivisemmin toivottaa hyvät huomenet toisillemme, kertoo Kuosmanen.

Koulutusohjelma on nyt ohi ja Korsisaaressa keskitytään parhaillaan tekemään ja toteuttamaan siitä saatuja oppeja. Kuosmasen mukaan jatkossakin koulutusasia pidetään mielessä; suunnitteilla on koko henkilölle muistinvirkistyspäiviä, jolloin prepataan jo opittuja taitoja.