Kimi Nurmi - Edupoli
suomi

Stokkan Selänne - täydestä sydämestä

- Minä haluaisin olla vähän niin kuin Teemu Selänne, joka antaa nimmareita pikkupojille, pysähtyy jokaisen kohdalla, katsoo silmiin ja keskittyy kokonaan hetkeksi toiseen ihmiseen - kunnioittaa kaikkia ja kohtelee heitä tasavertaisina, sanoo Kimi Nurmi.

Naiset parhaita asiakkaita

Nurmi työskentelee myyjänä Helsingin keskustan Stockmannin naistenvaateosastolla. Mies on tavaratalon kyseisen osaston ainoa miesmyyjä. Tässä työssä hän on viihtynyt hyvin jo 6 vuotta - ja asiakkailtakin tulee kiitettävää palautetta.

- Naiset ovat ihan parhaita asiakkaita! He eivät aristele kokeilla uutta ja ottaa myyjän ehdotuksia vastaan. Myös minulla on tapana ottaa aika rohkeasti kantaa siihen, mikä sopii ja mikä ei.

Kimi sanoo pyrkivänsä aina siihen, että asiakas näyttää hyvältä. Kun juuri oikea vaate löytyy, asiakaskin näyttää varmemmalta ja kasvoilla on hymy. Se jos mikä palkitsee.

- Rakastan tätä työtä, elän ja hengitän sitä. Palveluala ei ole vain lähellä sydäntäni, vaan se on osa sitä. En osaisi tehdä muuta.

Palvelua alusta loppuun

Kun asiakas tulee Kimin omalle eli Burberryn osastolle, hän saa takuuvarman palvelun ja halutessaan 100 % huomion. Hänet palvellaan alusta loppuun saakka, vaikka vessahätä tai kahvitauko yllättäisi myyjän tai työvuoro loppuisi.

Kimi muistaa etsineensä kerran eräälle asiakkaalle niitä oikeita farkkuja ja noutaneensa farkkuosastolta 40 housut ennen kuin sopivat löytyivät.

- Kun asiakas tulee palveltavakseni, keskityn vain häneen. Muu maailma ikään kuin katoaa ympäriltä. Lähden liikkeelle asiakkaan tyylistä, hänen vartalostaan ja väreistään, ihosta ja hiuksista. Hahmotan hänen vahvuutensa ja etsin ratkaisuja, joilla niitä tuodaan esiin.

Konkarikin saa opinnoista

Nurmi on ollut vaatebisneksessä jo 16 vuotta ja pitää itseään alan konkarina. Silti nk. muodin merkonomiopinnot Edupolissa ovat maistuneet ja tuntuneet hänestä mielekkäiltä.

- Työlle voi aina saada uusia ulottuvuuksia. Esimerkiksi kestävän kehityksen asiat ovat olleet tosi kiinnostavia ja olenkin tehnyt aloitteen muovipussien käytön vähentämisestä sisäisessä logistiikassamme. Nykyisin käytetyt hälyttimet kuljetetaan muovipusseissa uudelleen käytettäviksi, ja tästä syntyy vuositasolla kustannuksia ja turhaa muovijätettä. Jos muovikassit olisivat uudelleen käytettäviä tekstiilikasseja, niin jätettä ei tulisi.

Toki kyseessä on pieni yksittäinen asia - mutta iso, jos muovi vaihdetaan kankaaseen koko konsernin tasolla.
Opiskelussa on ollut vain yksi pieni mutta - miten vaatia itseltään hieman vähemmän? Kimi tunnustaa olevansa täydellisyyden tavoittelija, jolle ei riitä riman hipominen ja tyydyttävät arvosanat.

- Kun näinkin vanha lähtee takaisin koulun penkille, niin sitähän kuvittelee jo tietävänsä kaiken, hän nauraa itselleen.