Auli Rasilainen - Edupoli
suomi

Myyntityön ammattilainen on kuin tanssija

Hyvä asiakaspalvelija aistii asiakkaan toiveita ja tunnelmia. Parasta työssä on se, kun liikkeestä poistuu iloinen asiakas. Hän tulee varmasti uudelleenkin.

Auli Rasilainen on ollut Eurokankaan Tammiston myymälässä töissä joulukuusta lähtien valmistuttuaan myyjäksi Eurokankaan rekrytointikoulutuksesta. Hän kertoo iloitsevansa jokaisesta työpäivästä. Asiakaspalvelu on hänelle juuri se oma juttu.

-Olen työskennellyt ravintoloissa ja baareissa tarjoilijana useita vuosia sekä Elisa Shopitissa myyjänä. Sittemmin valmistuin laborantiksi. Vaikka laborantin työ oli mielenkiintoista, huomasin pian kaipaavani ihmisten pariin, asiakaspalvelutehtäviin, hän kertoo.

Rasilainen kouluttautui Edupolissa kangasalan myynnin ammattilaiseksi viime vuoden syksyllä. Hän nauraa, että sosiaalisuudesta ja suulaudesta on hyötyä myös opintopolulla kuljettaessa.

-Kun uskaltaa avata suunsa, asiat selviävät. Aikuisopiskelijoille uusi tilanne voi olla kimurantti, joten aina kannattaa kysyä. Ainakin Edupolissa kysyvälle vastataan. Kaikki hoitui loistavasti, ja sain ihan uutta potkua asiakaspalveluammattiin. Tiesin, että asiakaspalvelu on se mun juttu, ja sain asiaan vielä lisää vahvistusta opintojen avulla, Rasilainen hymyilee.

Vaikka hän myy kankaita ja muita kangasalan tuotteita, oikeastaan hän myy unelmia ja hyvää mieltä. Se Rasilaisen mielestä työssä onkin parasta.  Työ vaatii paljon paitsi asiantuntemusta niin myös sosiaalisia taitoja. Rasilainen nauraa, ettei työ sovi pylvään takana piileksijälle. 

-Opiskelija huomaa käytännön harjoittelussa nopeasti, onko ala hänelle sopiva. Eurokankaassa myyjän työ ei ole kassalla seisomista, sillä jokainen asiakas on tullut liikkeeseen mielessään oma toive, kenties unelma kauniimmasta kodista tai vaatteesta. Jokainen asiakas on yksilö, jolla on omat tarpeensa. Minun tehtäväni on toteuttaa ne mahdollisimman hyvin, hän kuvailee.    

Edupolin järjestämään kangasalan myynnin koulutukseen kuuluu työssä oppimisen lisäksi lähiopintopäiviä oppilaitoksessa.

-Oli alan perusopetusta, mutta myös myynnin tähtihahmojen luentoja. Hyviä tyyppejä, joista opiskelija sai paljon irti. 

Pitkäjänteisyys kannattaa myyntityössäkin

Rasilainen sanoo, että työ on oikeastaan kuin tanssimista. Tällä hän tarkoittaa asiakkaan täydellistä huomioon ottamista, kokonaisuuden hallintaa. Hyvä asiakaspalvelija näkee paljon asiakkaan olemuksesta jo siinä hetkessä, kun tämä astuu sisään.

-Ei ole yhtä tapaa kohdata asiakas. Tietenkin me tervehdimme ja kysymme, miten voimme auttaa. Jos asiakas on tullut katselemaan, sitä täytyy kunnioittaa. Samalla voi hienovaraisesti esitellä vaikkapa joitain ihania uutuuksiamme. Parasta on se, jos apeana liikkeeseen tullut asiakas lähtee pois iloisena, Rasilainen hymyilee.

Rasilaiselle tuloksellinen ja tehokas työ on luontevaa. Hän kuitenkin huomauttaa, että myyntityössä pitkäjänteisyys kannattaa. Joskus asiakas tulee vain ostamaan tietyn mittaisen vetoketjun.

-Samalla hänelle voi näyttää jotain muuta kivaa, joka ehkä jää mielen pohjalle. Kun hän kotona katsoo ympärilleen, hän kenties ajattelee, että tuohon olisi kiva saada jotain uutta. Tyytyväinen asiakas tulee uudestaan. En pyri kerralla myymään mahdollisimman paljon, vaan toivon, että asiakkaalle jää käynnistä hyvä mieli. Näin hän tulee mielellään uudestaankin, Rasilainen kuvailee.

Asiakaspalvelualttiuden lisäksi työssä vaaditaan kankaiden ja muiden tarvikkeiden asiantuntemusta. On tärkeää osata neuvoa oikeanlainen tuote, sopiva materiaali. Sellainen, joka tuntuu ja näyttää hyvältä asiakkaan kotona.

-Esimerkiksi valot ja muu ympäristö vaikuttavat kankaan väriin. Minun tehtäväni on auttaa häntä valitsemaan oikea kangas ja oikea materiaali. Se on hyvää palvelua, Rasilainen toteaa.