Varjostushommissa Narvassa - Edupoli

19.03.2018

Nordplus-rahoitteinen Job Shadowing-matka 26.2-2.3.2018 Narvaan

Maanantai

Matkapäivä. Lentokoneella matkustaminen Tallinnaan on nopeaa, mutta potkurikoneessa matkailu tällaiselle heikkovatsaiselle ei niinkään. Lentomatka kesti huimat 20 minuuttia. Lentoon tuli tosin aluksi viivytys, sillä lentokoneen likavesisäiliöt tyhjentävä auto peruutti päin konetta ja se jouduttiin vaihtamaan.

Helsinki-Vantaan lentokentällä tapasin matkaseurani, eli Ruotsista Trollhättanista Margareta Näsmarkin, Kerstin Stråhlesköldin sekä kaksi hitsauspuolen opiskelijaa. Margareta toimii omalla koulullaan matkailualan opettajana ja Kerstin taas opettaa hitsausta ja oli siksi oppilaiden mukana. Oppilaiden oli määrä osallistua Viru Welder -kilpailuun ja jäädä sen jälkeen viikoksi työssäoppimaan paikalliseen yritykseen.

Tallinnassa matkan oli määrä jatkua linja-autoasemalta bussilla kohti Narvaa. Kesäaikaan lentokentän ja bussiaseman välisen matkan voi käsittääkseni vaikka kävellä, mutta me menimme taksilla. Kukaan ei halunnut vetää matkalaukkuaan lumessa. Taksi maksoi alle 8 €, joten edullisuuskin kannustaa hyödyntämään kuljetuspalvelua.

Narvaan meneviä busseja lähtee linja-autoasemalta useita ja takaisinpäin samoin. Lipun voi ostaa joko asemalta tai suoraan kuljettajalta. Busseissa käy pankkikortti. Lippu maksaa n. 10 euroa, riippuen ilmeisesti siitä mistä sen ostat ja siitä minkä liikennöitsijän bussilla matkustat. Autot ovat todella siistejä ja tie on hyväkuntoista, joten matka on miellyttävää. Tämä on hyvä juttu, sillä matka kestää kolmisen tuntia. Bussiaikataulut löytyvät kätevästi netistä: www.tpilet.ee ja sovelluskin on tarjolla älypuhelimiin.

Perillä meitä oli vastassa Karén Sukiasyan, joka on Ida-Virumaa Kutsehariduskeskuksen (IVKHK)PR- ja hankekoordinaattori. Hän kuljetti meidät hotelliimme (Hotel King) bussipysäkiltä koulun autolla. Hotelli oli hyvin siisti ja lämmin ja kaikki painuivat pikaisen ruokailun jälkeen omiin huoneisiinsa.

Tiistai

Meidät haettiin aamulla hotellilta ja menimme tutustumaan IVKHK:n Narvan toimipisteeseen. Ollakseni rehellinen, olen ehkä mennyt jo hiukan sekaisin siitä, mitä kaikkia aloja missäkin toimipisteessa on tarjolla. Mainitsen siis ne, jotka muistan. Koulu on hyvin siisti ja meitä opastaneet opettajat ja oppilaat kertoivatkin, että niitä on uudistettu hyvin paljon käsittääkseni EU-rahoituksella. Narvassa tarjotaan mm. matkailualan, media-alan, tietotekniikan, puvustuksen, catering-alan sekä leipomoalan koulutusta. Kahta viimeksi mainittua koulutusta on tarjolla jokaisessa toimipisteessä, mutta kokkikoulutuksessa on eroja niin, että toisaalla koulutetaan ravintolakokkeja ja toisaalla suurtalouskokkeja.

Koulua meille esittelivät ensimmäisen vuoden matkailualan opettajat. Osallistuimme myös matkailualan sekä englannin oppitunneille. Matkailualan opiskelijat puhuvat parhaiten englantia, mutta huomaa, ettei heillä ole ollut tarpeeksi mahdollisuuksia puhua sitä. Lounastimme koululla ravintolassa, jossa ravintolakokit ja valmistivat ruokamme ja tarjoilivat ne meille. Meille tarjottiin kolmen lajin erittäin maukas lounas.

Keskiviikko

Vieraanvaraisuus jatkui ja meidät haettiin jälleen hotellilta. Keskiviikko oli varattu kemian alan vierailuille, joten matkasimme ensin Eastman Specialities:lle. Tehdas sijaitsee Kohtla-Järvellä. Kyseisellä tehtaalla valmistetaan bentsoehappoa sekä sen johdannaisena saatavia muovien pehmitinaineita. Tuotantoprosessi on hyvin yksinkertainen ja tuotantotilat ovat aika karut, mutta kansainvälisyytensä ja korkean puhtausvaatimuksensa takia tuotantoprosessi on kunnossa ja työturvallisuus kohdallaan.

Yritysvierailun jälkeen menimme lounastamaan IVKHK:n Jõhvin toimipisteeseen, johon myös tutustuimme. Tässä toimipisteessä on myös lounasravintola, jossa opiskelijat työskentelevät. Käsittääkseni tässä toimipisteessä koulutetaan ainakin suurtalouskokkeja, leipuri-kondiittoreita, hitsareita, puuseppiä ja prosessinhoitajia. Saimme leipuri-konditoriaosastolta lahjaksi uunituoretta leipää ja käsin tehtyjä suklaakonvehteja, jotka molemmat tulivat syödyksi kotona, eikä koululle selvinnyt yksikään konvehti.

Kemian alan opetus on sijoitettu Jõhvin toimipisteeseen. Työsalitilat ovat erittäin hyväkuntoiset. Koulutus painottaa paljon myös kaivosalaa, koska alueella on öljyliuskeen kaivos ja sen jalostamo, jonne moni kemian alan opiskelija työllistyy.

Päivän toinen yritysvierailu oli Sillamäessä sijaitseva NPM Silmet, joka tuottaa harvinaisia metalleja sekä maametalleja. Tuotantotilat olivat varsin hurjan näköiset. Tuotantoprosessi sinänsä oli toimiva ja sen yksikköprosesseja oli uudistettu paljonkin. Kaikki tuotettavat metallit säteilevät radioaktiivista säteilyä, jonka vuoksi tuotantotiloihin ei voi mennä ilman hengityssuojainta. Säteily on kuitenkin sen verran heikkoa, että normaali vaatetus riittää siltä suojaamaan. Myös rikastusprosessissa tarvittavat kemikaalit ovat erittäin vaarallisia. Tästä johtuen en laittaisi oppilastani tänne työssäoppimaan. Laboratoriotilat sen sijaan ovat huippuluokkaa, enkä ole koskaan ennen nähnyt niin paljoa tai niin korkeatasoista laboratoriolaitteistoa. Laitteisto kykenee mittaamaan jopa ppt-tarkkuudella. Korkeat vaatimukset johtuvat siitä, että tuotteiden epäpuhtauksia pyritään mittaamaan erittäin pienissäkin pitoisuuksissa, sillä asiakkaat vaativat erittäin puhtaita tuotteita.

Toisen yritysvierailun jälkeen matkasimme vielä tutustumaan koulun kolmanteen toimipisteeseen, joka sijaitsee Sillamäessä. Tämä koulu on kaikkein uusin ja kieltämättä erittäin viihtyisä. Tässä toimipisteessä opetetaan ainakin pintakäsittelyä sekä talonrakennusta. Muitakin aloja varmasti on.

Torstai

Koska keskiviikko käytettiin kemian alaan tutustuen, oli torstaille suunniteltu Narvan alueen nähtävyyksiin tutustumista. Aloitimme opastetun kierroksemme hotellilta, jonne meitä hakemaan tulivat matkailualan ensimmäisen vuoden opiskelijat sekä heidän opettajansa Viktoria Timohhina. Tutustuimme kaupungintaloon, yliopistorakennukseen, ortodoksi- ja luterilaiseen kirkkoon, ruotsin leijonaan sekä muutamaan muuhun näkemisen arvoiseen paikkaan. Lounastimme kaupungilla ravintolassa. Päivän kolmen ruokalajin lounas maksoi 4,8 €. Meille oli myös järjestetty ohjattu kierros Narvan linnassa, joka on erittäin mielenkiintoinen kohde. Erikoista Narvassa on muutenkin se, että Venäjän raja kulkee keskellä kaupunkia. Joki toimii rajana ja toisella puolella sitä on Iivanan linna.

Loppupäivän tutustuimme alueen kylpylöihin. Kävimme tutustumassa pikaisesti Meresuu kylpylähotelliin, josta kävelimme Noorus kylpylähotelliin, jonne jäimme lillumaan loppuillaksi. Aika hyvä lopetus illalle ja väsyneet jalatkin saivat rentoutua.

Perjantai

Perjantaiaamusta kävimme vielä tutustumassa Fortacoon, joka on ruotsalaisomistuksessa oleva metallialan yritys Narvassa. Yritys on laajentumassa voimakkaasti ja töitä on paljon. He valmistavat osia erilaisiin laitteisiin, mutta tällä hetkellä suurin asiakas on Hiab, jonka nostimiin he rakentavat osia. Erilaisia metallityöstölaitteita, laserleikkureita, sorveja, robotteja yms. oli joka kulmalla, ja tällainen metallialasta ymmärtämätön oli ihmeissään.

Sitten oli kotimatkan aika. Matka sujui ongelmitta ja erosin matkatovereistani Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Maria Hasu
toimii Edupolissa prosessiteollisuuden opettajana.