Lapset ovat erilaisia, mutta fiksuja - Edupoli
suomi

Lapset ovat erilaisia, mutta fiksuja

15.06.2016

Opiskelen suomen kieltä Porvoon Edupolissa. Noin yhdentoista kuukauden jälkeen meidän ryhmällä on nyt työharjoittelu. Minun harjoittelupaikkani on 1. - luokassa Sipoonlahden koulussa. Ensin minä olin hämmästynyt. Kaikki koulussa on lapselle! Eteisessä on paljon lapsen käsityötehtäviä, pelejä, piano, biljardipöytä ja kirjahylly. Lapset ovat koulussa kuin kotona.

Miksi lapsella ei ole kenkiä koulussa? Ennen minä en ole ollut suomalaisessa koulussa. Ukrainassa on erilaista.

Ensimmäisen viikon jälkeen minä voin sanoa: ”Minä ymmärrän, että en ymmärrä mitään!”. Edupolissa me opiskelimme monta tuntia suomen kieltä. Kaikki oli hyvin, mutta nyt… Jos lapset puhuivat tai kysyivät minulta - minä en ymmärtänyt heitä. Usein pari sanaa lauseesta auttoi minua. He puhuvat tosi nopeasti ja puhekieltä. Se oli vaikeaa minulle. Minä olin hermostunut. Nyt asiat ovat vähän paremmin!

Minun työtehtävä koulussa on auttaa viittä oppilasta sekä uutta venäjänkielistä oppilasta. Jos oppilas ei tehnyt tehtävää luokassa, me teimme yhdessä tauon aikana. Ei ole vaikeaa auttaa. Mutta on vaikea kertoa, miksi tehdään tehtäviä.  Minä en tiedä vielä paljon sanoja enkä verbejä.

Lapset ovat erilaisia, mutta fiksuja. He ovat kiinnostuneet suomen lauluista, pääministeristä, luonnosta, urheilusta, mitä tapahtuu nyt Ukrainassa, kielestä. He ovat kiinnostuneet tosi erilaisista asioista: saduista, astronomiasta, seikkailuista, piirtämisen menetelmistä.

Kaikki työpaikalla auttavat kaikkia: jos joku on sairas, jos jollakin on kiire tai joku tarvitsee apua. He auttavat minua ja minä autan heitä enkä vain minun opettajaa. Työpaikalla on hyvä olla. Työkaverit koulussa ovat kuin kaksi kättä.

Tietysti, opettajan ammatti on vaikea ammatti! Ei riitä pelkästään kertoa lapsille uusia asioita. Miten hyvä sinä olet psykologiassa? Mitä sinä teet, jos tulee ongelmia? Minkälainen on sinun reaktiosi? Saatko sinä shokin tai tuletko vihaiseksi?  Mutta opettajan täytyy ymmärtää lapsen psykologiaa. Se on vaikeaa ja usein tosi vaikeaa! Hänen pitää tuntea jokainen opiskelija, ja hänellä pitää olla hyvät hermot myös. Hän voi tehdä päiväsuunnitelman, mutta ei onnistu 100 % joka päivä. Jokainen päivä on erilainen. Ja tietysti, huumori! Lapset tykkäävät huumorintajuisesta opettajasta.

Olen iloinen, että minun työharjoittelu on koulussa. Minä haluan mennä myös ensimmäiselle luokalle opiskelemaan. Minä olen kiinnostanut ja tykkään kaikesta koulusta!


Inna Lindroos
opiskelee suomen kieltä Edupolissa